Tak už přišlo opravdové jaro - čas na další výlet. Cílem byl jediný národní park v Ohiu Cuyahoga Valley a druhé největší město našeho státu - Cleveland. Počasí nás ale nakonec přesvědčilo k tomu, že jsme v Clevelandu strávili jen asi 2,5 hodiny. Kdo by chodil po městě, když v parku bylo tak krásně.
 |
| Beaver Marsh a želvička |
15. 4. Columbus (OH) → Brecksville - Pilot (OH)
V pátek jsme sice vyrazili až k večeru po práci a jiných povinnostech, ale i tak jsme na místo dojeli se setměním. Cesta byla příjemná - z dálnice je v místní rovině dobře vidět na všechny strany, tak jsme se rozhlíželi po krajině. A navíc má Volvo po zásahu automechaniků spravenou geometrii kol a nové dvě přední gumy, takže jelo jako nové.
Přespali jsme opět na benzínce Pilot. Asi nastal čas na vysvětlení, proč na cestách spíme na benzínkách. Tady je - je to snadné a levné, máme auto dost velké na spaní, kempy nejsou všude (některé navíc na noc zavírají: jednou jsme přijeli do parku, abychom tam přespali a u brány jsme zjistili, že v parku sice je kemp, ale park samotný se se soumrakem zavírá, takže do kempu už se nedostanete...) a představa spaní v levném motelu mě děsí. Pozici všech Pilotů máme staženou v tabletu, takže můžeme kdykoliv vybrat nějaký, který se zrovna hodí. Nemusíme řešit žádnou rezervaci a jsme časově flexibilní.
16. 4. Cuyahoga Valley National Park (OH)
Celý den jsme strávili v Národním parku
Cuyahoga Valley. Oblast se národním parkem stala až v roce 2000, předtím to byla "urban recreation area". Myšlenka chránit oblast kolem Cuayhoga River vzešla v 60. letech z potřeby obyvatel průmyslového Clevelandu trávit víkendy v přírodě a uchránit pro tento účel údolí před rozrůstajícím se městem. Předtím byla řeka v hrozném stavu, několikrát dokonce hořela (ano, čtete správně, hořela, hlavním důvodem byly ropné skvrny na hladině). Požár řeky z roku 1969, při kterém byly vážně poškozeny mimo jiné dva železniční mosty, se díky časopisu TIME dostal do povědomí celé země a přispěl k formování enviromentálního hnutí.
Ráno jsme se přesunuli na železniční(!) stanici Brecksville, kde jsme trochu prošli po okolí a počkali na první ranní (9.20) vlak. Údolím totiž vede
vyhlídková železnice, jejímž hlavním účelem je vozit cestující na prohlídku údolí. A jen tak mimochodem při tom za pětinovou cenu vozí cyklisty, běžce a turisty, co se potřebují dostat od nebo k autu. Velmi dlouhý a velmi pomalu jedoucí vlak nás dovezl na druhý konec parku až do stanice Botzum, odkud jsme vyrazili na pořádný pěší výlet, který nakonec
měřil asi 31 km.
 |
| vyhlídkový vlak |
Hned na úvod cesty jsme viděli pozůstatky plavebních komor dalšího z amerických vodních kanálů z 19. století - Ohio & Erie Canal. Cuyahoga River není s nákladem splavná, tak byl pro dopravu zboží a materiálů zbudován vodní kanál. Provoz v 60. letech 19. století omezila nově postavená železnice a definitivně byl opuštěn po povodni v roce 1913.
V zápětí jsme jsme přišli do Beaver Marsh - tu tvoří poměrně rozsáhlá nádrž, kterou vybudovali a stále udržují bobři. Muselo jim to dát spoustu práce, protože vodní hladinu zvedli asi o metr a hráz je celkem dlouhá. Bobra jsme sice neviděli, ale zato se na pařezu slunila želvička, kolem nás poletovaly jiřičky a pobíhali fotografové s 20 cm teleobjektivy.
 |
| jiřička |
 |
| Beaver Marsh, v pozadí vlak, v popředí jiřička |
 |
| Beaver Marsh |
 |
| bobří hráz |
V další části cesty byl kanál (asi opět díky bobrům) napuštěný a na ležících kmenech se slunily malé želvy (většinou želva ozdobná,
Chrysemys picta, s trochou štěstí tam byly i vzácnější druhy). Velké želvy (30+cm, pravděpodobně kajmanka dravá,
Chelydra serpentina) plavaly pod hladinou a občas se maskovaly za listí. Celý výlet byl vlastně tak trochu safari.
 |
| kajmanka dravá |
 |
| Cuyahoga River |
Kolem kanálu jsme došli až k návštěvnickému centru, kde jsme odbočili z hlavní stezky a vydali se do okolních kopců. Provoz na hlavní stezce totiž výrazně zhoustl. Drobný zádrhel byl v tom, že vybraná stezka byla koňská, takže občasné bahnité úseky nikdo neřešil a prostě bylo potřeba je občas překonat. Šli jsme nahoru a dolů hezkým listnatým lesem. Koně jsme potkali akorát na parkovišti, když čekali na vycházku.
 |
| stoupáme |
 |
| zpět u řeky |
Na hlavní stezku zvanou Towpath jsme se vrátili u stanice Peninsula, která je, narozdíl od ostatních, stále obklopena obcí a žije z procházejících turistů. Za ní se nachází Stumpy Basin, původně rozšíření kanálu, kde zimovaly lodě. Nyní přírodní biotop ve kterém jsme napočítali 90 slunících se malých (asi) ozdobných želv. U další vlakové zastávky Boston jsme navštívili návštěvnické centrum s malou výstavou ke kanálu. Centrum je umístěno v bývalém skladišti, které náleželo k provozu kanálu.
Odtud jsme jsme opět odbočili do kopců, tentokrát k vodopádu Brandywine Falls na potoce Brandywine Creek (jestli přemýšlíte o tom samém, co já, tak ano, stejně pojmenovaná řeka je v Pánovi prstenů). Vodopád neuvěřitelně klame, protože působí mohutně, ale ve skutečnosti jím padá jen málo vody. Efekt mohutnosti vytváří nerovný povrch splazu, který vodu rozstřikuje a víří. Vodopád je opravdu krásný a přišli jsme ve správný čas, kdy byl osvětlen sluncem.
 |
| Brandywine Falls |
 |
| Vidíte sami, že tam toho moc neteče... |
Cestou zpět na Towpath nás čekalo překvapení v podobě chybějícího mostu - tedy takové překvapení to vzhledem k všudypřítomným varovným cedulím nebylo. Nás to zas tak nezaskočilo - situaci jsme vyhodnotili asi za půl vteřiny, zuli se a přebrodili. Ale při chvilce oddechu na druhém břehu jsme si užili spoustu legrace sledováním ostatních, jak zkoumají, přemýšlí a nakonec stejně musí přebrodit. Na Towpath jsme přišli ve chvíli, kdy už byla skoro prázdná, blížil se večer - potkávali jsme jen osamělé běžce nebo psy, co táhli páníčky na procházku. A safari pokračovalo - na pařezu uprostřed bažiny se vyhřívala užovka mokasínová (Nerodia sipedon) a ondatra pižmová (Ondatra zibethicus) si to ladně plavala o pár rybníčků vedle. Užovku naše přítomnost nijak nestresovala, zato ondatra zaplula do hlubin, jakmile si nás všimla a po vynoření nepříliš přesvědčivě předstírala, že je kus kmene. Kromě zvířat jsme viděli i bývalou papírnu, ze které po demolici zbyl jen stroj na lisování papíru. Stojí tam opuštěn a oplocen jako připomínka průmyslové doby v údolí. Bylo to vítané zpestření závěrečného úseku, kdy už nás po tak dlouhém výletu bolely nohy.
 |
| bobři žijí v údolí všude |
 |
| užovka |
Zpět u zastávky jsme se v soumraku navečeřeli a chvíli studovali průvodce a vymýšleli, co podnikneme další den. Od zastávky jsme dojeli opět na benzínku - kempy v okolí otevírají až v květnu.
 |
| Cuyahoga River |
0 komentářů:
Okomentovat