US Air Force

Po měsíci "normálního života" v Columbusu už jsme si dost odpočinuli z vánočního výletu a tak koukáme kam zase vyrazit. Zajímavých míst máme vyhlédnutých několik, ale minulý víkend zvítězilo město Dayton, které je asi hodinu jízdy na jihozápad od Columbusu. Vyjeli jsme tentokrát jen na jeden den, ale i tak to stálo za to. Naším cílem bylo totiž National Museum of the US Air Force, což je největší muzeum vojenského letectví na světě. Muzeum je příhodně umístěno v areálu Wright-Pattersonovy vojenské letecké základny, která byla vybudována na polích, kde bratři Wrightové na přelomu 19. a 20. století experimentovali tak dlouho, až vymysleli letadlo.

jedno z prvních letadel bratří Wrightů

Muzeum se nachází ve čtyřech obřích hangárech, každý z nich je věnovaný jedné historické etapě. U vchodu tak začínají historické stroje, včetně úplně prvních letadel. Letadlo bratří Wrightů (Wright 1909 Military Flyer) je tu také, i když jen jeho replika, originál je v jiném muzeu v Daytonu. Přes staré stroje pokryté plátnem a překližkou se postupně dostáváme ke kovovým trupům a přicházejí také první tryskové motory. Kromě samotných strojů jsou zajímavé i poznatky o průkopnících létání, a jejich pokusech na různých místech v USA.

německý trojplošník příhodně zavěšený "hlavou dolů"
1. světová válka
krásně barevné stroje

Zbytek prvního hangáru je věnovaný druhé světové válce. Ta samozřejmě přinesla obrovský technologický pokrok a na podobě letounů a jejich vybavení je to znát. Ze strojů, které jsou zde k vidění, je asi nejslavnější B-29 Bockscar, což je letadlo, které 9. května 1945 shodilo atomovou bombu na Nagasaki a v zásadě tak ukončilo celou válku. Vedle samotného stroje zde naleznete maketu bomby a mnoho doprovodných textů vysvětlujích proč došlo k jejímu použití.

B-29 Bockscar a Fat Man

Kromě letounů nás zaujaly především insignie jednotlivých perutí - tedy názvy a znaky, které měly piloti vyobrazení na svých letadlech a bundách. Byly často velmi povedené, nápadem i provedením. Některé pocházeli i od Walta Disneyho, který se tímto způsobem snažil podpořit bojovou morálku. Mezi znaky tak můžete najít strýčka Sama s bombou v podpaží, přísnou učitelku s rákoskou, slona Dumba, kačera Donalda s padákem, nebo čarodějnici na koštěti s kočkou, která sleduje dění na zemi dalekohledem.

znaky perutí
Walt Disney kreslí pro vojáky

Povedené byly také instalace přibližující situace ze života pilotů. Asi nejvíc nás pobavila skupinka ztroskotanců na tichomořském ostrově a havárie studenta pilotní školy, kterého kárá instruktor. Vážnější expozice pak ukazovala předměty a vzpomínky z japonských zajateckých táborů.

"Kams to zas koukal?"

V druhém hangáru je historie zase o něco dál, nyní v období korejské a vietnamské války. Hangáru vévodí obří bombardér B-52 Stratofortress a také dopravní velikán C-124C Globemaster. K vidění jsou ale všechny významnější stroje známé například ze seriálu MASH. Zajímavé bylo srovnání stíhacích letounů obou stran konfliktu - sovětského MIG-15 a amerického F-86A, které jsou tu postaveny hezky vedle sebe. Obdivovali jsme také záchranný vrtulník, který měl podvěšený člun pro záchranu až 10 lidí. Autoři expozice se po svém dokázali poprat také s kontroverzní nasazením amerických sil ve Vietnamské válce: "Válka v jihovýchodní Asii proběhla v turbulentních časech americké a světové politiky. V 60. a na začátku 70. let závisely mezinárodní vztahy stejně na diplomacii jako na lokálních konfliktech jako byl ten ve Vietnamu. V USA různé politické a sociální problémy významně ovlivnily americkou společnost. Přestože byla válka v jihovýchodní Asii kontroverzní, US Air Force plnily svou misi čestně v duchu nejlepší tradice amerických ozbrojených sil."

B-52 Stratofortress - je to vážně velký stroj
pětihvězdičkový záchranný člun - schůdky, střecha, jídlo, voda na několik dnů - tedy, pokud vám to spolubojovníci nehodí přímo na hlavu
F-86A a MIG-15

Největší technické zázraky jsou k vidění ve třetím a čtvrtém hangáru (ten otevírají v červnu). Narazit tu můžete na řadu stíhacích letounů, některé americké drony, stroje s měnitelnou geometrií křídel (F-111) a v neposlední řadě "neviditelné" stroje s technologií stealth - k vidění je (prý v jediném muzeu na světě) neviditelný bombardér B-2 Spirit a také moderní stíhací letoun F-22 Raptor (létá od roku 2011). Delší chvíli jsme strávili u vrtulníku, který po stisknutí tlačítka začal spouštět předletovou přípravu (z reproduktorů), u expozice věnované válce v Afghánistánu a samozřejmě také u kokpitů stíhaček, do kterých se dalo vlézt a usednout za knipl.

vstup do expozice studené války
F-22 Raptor
schody ke stíhačce
jak se sedí ve stíhačce








WB-50D používaná pro průzkum počasí
Taky na fotce nevidíte žádné letadlo? Neviditelná B-2 Spirit

Prohlédli jsme si větší část muzea s asi 300 letadly - od bratří Wrightů až po obří B-2 Spirit. V červnu pojedeme znovu, protože otevírají čtvrtý hangár, kde bude umístěna prezidentská letka a také vesmírné stroje. Navíc jsme nestihli pořádně projít druhou půlku třetího hangáru, přeci jen na jeden den je muzeum opravdu obrovské. Expozice je zajímavá technicky i historicky - já jsem se například dozvěděla dost o válkách ve Vietnamu a v Korei. Způsobili jsme menší pozdvižení mezi personálem muzea, když jsme se ptali, kdo je tím americkým prezidentem z plakátu ke studené válce, kterého jsme jako jediného nepoznali - byl to Eisenhower. Pozoruhodné na tom totiž bylo, že jsme poznali všechny čtyři sovětské vůdce. A velké wow je, když si člověk před B-2 uvědomí, že pouhých 85 let před jejím předváděcím letem uskutečnili bratři Wrightové první řízený let na čemsi, co vypadalo jako přerostlý papírový drak. Jediné, co mi chybělo ke štěstí je vrtulník Apache. Těšila jsem se, že tuhle ikonu mezi vrtulníky konečně uvidím ve skutečnosti a zas nic.

aspoň jiný vrtulník, když už ne Apache
heslo amerického letectva: "na každé letadlo aspoň jedna pin-up girl"

0 komentářů:

Okomentovat

 

Oblíbené