Detroit, den druhý

zelený Ford T, těch zbývá na světě jen pár

14. 5. Wayne County Campgroungs (MI) → Port Huron - Pilot (MI)
Ráno pořád pršelo. Místy hodně, místy málo, s blížícím se městem déšť ustal. Na úvod jsme projeli kolem další, přes 25 let opuštěné národní památky, Lee Plaza Hotel. Tentokrát jsme nebyli úplně v centru, takže postapokalyptický dojem dokonalý - šedá obloha, asfalt a beton kolem, liduprázdno, vymlácená okna nahoře a zazděná ve spodních patrech. Uf!

Lee Plaza Hotel

Zastavili jsme o kus dál u nahrávacího studia Motown, abychom nasáli trochu z hudební historie Detroitu. Tady své hity nahrávali třeba Dianna Ross, Stevie Wonder nebo Jackson 5.

Motown

Při procházce po okolí jsme viděli jednu z mnoha adaptací opuštěného kostela - tento byl přeměněn na pečovatelský ústav. Kromě toho také malou kapli přestavěnou na bydlení a jeden kostel na studio jogy.

využití opuštěného kostela

Nastal ale čas se přesunout do Fisher Building, kde byla v 11 hodin prohlídka budovy od Pure Detroit, což je místní obchod se suvenýry. Vznik budovy je obdobný jako u Guardian Building - bratři Fisherové, kteří vlastnili největší továrnu na karoserie v Detroitu, chtěli reprezentativní sídlo, které bude nejkrásnější v Detroitu. Architekt Albert Kahn jim přání splnil. Nástěnné malby, mramor mnoha druhů, vysoké stropy, nádherné lustry. Jedno ach! za druhým. Fotky jsou lehký výběr, víc zde. V rámci prohlídky jsme se podívali i do 19. patra, kde jsou zrovna prázdné kanceláře, takže jsme měli rozhled po městě. V objektu je také jedno z nejvýznamnějších detroitských divadel, které vlastní rodina Nederlanderů (původně z Detroitu, nyní mj. vlastní 9 divadel na Broadwayi). Pro naše skautské kamarády - v budově sídlí kanceláře a obchod Girl Scouts of Southeastern Michigan.

lustr
vstupní chodba

v patře
dekorace




výtahy s bronzovými dveřmi
výhled z 19. patra

Další zastávkou byla tovární ulice Piquette Avenue, kde jsme napřed zvenku okoukli Fisher Body Plant 21 (opět Albert Kahn, prázdná od 1994), výše zmíněných bratrů Fisherových. Opět postapokalyptická scenérie. Budova není zabezpečená a podle množství graffiti i hojně navštěvovaná, takže odvážnější si ji mohou prohlédnout i zevnitř. Objekt kontaminovaný těžkými kovy a ledasčím dalším získalo město jako splátku neplacené daně z nemovitosti - to muselo být na radnici radosti... 

Fisher Body Plant 21
Fisher Body Plant 21
přízemí

Poté jsme zamířili naproti do Ford Piquette Avenue Plant (národní památka), což je původní továrna pana Forda, kde se vyráběl slavný Ford T. Továrnu zachránila před demolicí nadace a zařídila tam muzeum. Neplánovaně jsme přišli na začátek komentované prohlídky, kterou vedl pán, co pro Ford pracoval a byl tak trochu šovinista. Ale prohlídka zajímavá, rádoby vtipné poznámky na ženy jsme všechny zúčastněné přežily. Hlavním těžištěm expozice jsou historické vozy, ale i na nové kousky se dostalo - víc se podívejte ve fotogalerii. Dozvěděli jsme se také detaily o barevnosti Fordu T, o kterém panuje pověst, že se vyráběl pouze v černé barvě. Nikoliv. První Fordy T byly zářivě červené, vyráběly se také tmavě zelené, modré i šedé.

Ford Piquette Avenue Plant
Kuba ve Fordu
Ford v červené
tovární hala

Od Fordovy továrny jsme přejeli k Heidelberg Project. Umělecký projekt vznikl v roce 1986 jako reakce na postupné chátrání čtvrti. Autor Tyree Guyton pomaloval domy velkými barevnými tečkami a přidal 3D objekty. Postupně vznikají další díla, ale také zanikají - ať už kvůli administrativě (překážky, nedovolené stavby) nebo žhářství. Také je patrné, že ne všichni obyvatelé čtvrti jsou ze zvýšené pozornosti nadšení. Chvíli jsme si povídali se samotným autorem o pojetí času - bylo to dost zajímavé.

tečkovaný dům, nákupní košíky a autor
Noemova archa
modré boty

Naše další cesta vedla na ostrov Belle Isle, který je celý určený pro rekreaci. Je to velký park, dvě nebo tři mariny, fontána, akvarium, muzeum a skleníky s tropickými rostlinami. Na ostrově byla také postavená závodní dráha pro červnový 2016 Chevrolet Detroit Belle Isle Grand Prix, takže jsem si místy připadala jako řidič formule 1. Z budov jsme stihli navštívit jen skleníky, ostatní bylo již zavřené.

skleníky zvenku
skleníky zevnitř
zajímavá rostlina - nevíte, co to je?
Grand Prix okruh a přívalový déšť

Na ostrově jsme si udělali procházku k mramorovému majáku z dílny Alberta Kahna. Od majáku je hezký výhled na Lake St. Claire, což je v porovnání s Velkými jezery takové jezírko mez Erijským a Michiganským jezerem. Ze břehu je také vidět Kanada a projíždějící nákladní lodě. Střídavě prší a fouká.

prší
William Livingstone Memorial Lighthouse
pohled na Kanadu

Na závěr dne jsme si chtěli prohlédnout panorama města z ostrovní Sunset Drive a velkou fontánu. Samozřejmě se spustil přívalový déšť střídaný kroupami, takže nás to rychle zahnalo zpět do auta.

přichází přívalový déšť

Za strašného deště jsme opustili Detroit, ale bude třeba se sem ještě někdy vrátit. Nejlépe až budu tak bohatá, abych si tu nějaký hezký mrakodrap k rekonstrukci mohla pořídit. Tedy jestli je do té doby všechny nekoupí Dan Gilbert...

Přes procházku a večeři u majáku ve Fort Gratiot na břehu Michiganského jezera jsme dojeli na benzínku u Port Huron.

maják u Fort Gratiot
nákladní lodě

Detroit, den prvníMichigan

0 komentářů:

Okomentovat

 

Oblíbené