Cestou do D.C.

Na univerzitě nastaly jarní prázdniny, já dostala dovolenou a tak jsme vyrazili poznávat další pamětihodnosti Spojených států. Hlavním cílem byl Washington D.C. a cíli vedlejšími se staly pozoruhodnosti, které leží plus mínus na trase mezi námi a hlavním městem.

Fallingwater - hlavní atrakce cesty do Washingtonu D.C.


11. 3. Columbus (OH) → Pittsburgh - Pilot (PA)

V pátek měl Kuba ještě odpolední konzultaci se školitelem, ale po práci proběhlo rychlé balení a odjezd jsme stihli kolem páté odpoledne. Cestou se nedělo nic zaznamenáníhodného, v pořádku jsme dojeli na spací benzínku (Pilot) blízko Pittsburghu a spokojeně usnuli.

ráno u benzínky

12. 3. Pittsburgh - Pilot (PA) → Hagerstown - Pilot (PA)


Ráno jsme posnídali bochánek (můj premiérový a s ohledem na naši troubu i velmi povedený) a vyrazili za prvními pamětihodnostmi. Hlavní atrakcí dne bylo Fallingwater - dům od slavného amerického architektura Frank Lloyd Wrighta. Ještě předtím jsme ale zkusili okouknout jeho další dům Kentucky Knob, který byl cestou. K domu se bez vstupenky nedalo dostat ani na dohled, ale zato jsme navštívili návštěvnické centrum, které je umístěné v zahradním domku od stejného architekta. Ten byl původně umístěn právě u Fallingwater. Další krátkou zastávkou byl "okurkový" vodopádek Cucumber Falls, který byl přímo u silnice, tak jsme jenom vyskočili z auta - od naší první společné cesty na Island nenecháme žádný nedaleký vodopád nenavštívený.

Cucumber Falls

Pak už honem na Fallingwater - dům je na opravdu krásném místě přímo nad vodopádem a voda hraje v designu domu důležitou roli. Zajímavé je, že vodopád samotný z domu není takřka vidět, vychutnat si ho musíte vyrazit do okolí. Říčka je ovšem důležitou součástí stavby - z obývacího pokoje vedou schody přímo k ní a interiér pracuje také s ozvěnou vodopádu. Kubovi se dům moc líbil. Já z toho měla trochu rozporuplné pocity - hezký je moc, některé detaily, vychytávky jsou fantastické - zkrátka architekt byl nepochybně génius. Ale bydlet bych tam nechtěla. Absolvovali jsme asi hodinovou prohlídku a potom jsme chvíli chodili po okolí, abychom si dům prohlédli opravdu ze všech stran. Do auta nás zahnal až déšť. 

dům nad vodopádem
soužití s přírodou
















interiér
interiér
terasy
tvary a linie
říčka je další místností domu
ikonický výhled na dům a vodopád
celkový pohled na terasy

Pršet ale přestalo téměr okamžitě, tak jsme na oběd zastavili u dalšího vodopádu Ohiopyle Falls - není moc vysoký, ale vynahrazuje to mohutností.

Ohiopyle Falls

Dál jsme jeli výčučkem Marylandu po National Pike - první americké dálnici ze začátku 19. století, která spojovala řeky Potomac a Ohio a na západě končila v Illinois. Cesta byla přijemná a přichystala nám překvapení v podobě starého kamenného mostu Casselman bridge, přes který původní National Pike vedla. Most měl ve své době nejširší kamenný oblouk na americkém kontintentu. A bylo to také naše první setkání s další významnou atrakcí výletu - Chesapeake & Ohio Canal, důvěrně známý jako C&O Canal. Plavební kanál měl původně spojovat řeky Potomac a Ohio a dopravovat do zátoky Chesapeake (dnes Washington) cenné suroviny. Plán byl, že povede právě pod tímto mostem. Do provozu byla nakonec uvedena jenom část mezi řekou Potomac a městem Cumberland. A z plánů na pokračování zůstal tenhle předimenzovaný kamenný most. Kanál, který má 184,5 mil, byl v provozu asi 50 let na přelomu 19. a 20. století. Nakonec ho povodeň poničila tak, že nebylo možné ho rozumně opravit. Nyní je celý kanál a jeho okolí národním parkem a podél kanálu vede cyklostezka.

Casselman bridge

Následně jsme provedli krátkou neplánovanou (špatná odbočka na dálnici) přeshraniční exkurzi Maryland - Pensylvánie - Maryland a mohli jsme pokračovat k další části C&O Canal - Four Locks - tedy 4 plavební komory na krátkém úseku, kde si kanál zkracuje zatáčku řeky a musí hodně stoupat. Kanál není v tomhle úseku napuštený vodou a mohli jsme tedy procházet komorami a všechno to pořádně prozkoumat. Hotový ráj pro dceru vodohospodáře.

omylem navštívené město
přírodní divy kolem dálnice - průřez kopcem a geologické "muzeum" na hranici Pensylvánie a Marylandu
Four Locks - detail
Four Locks - v plavební komoře
jedna z komor ve Four Locks a strážní boudička

Den jsme zakončili opět u kanálu ve městě Williamsport, který byl významným obchodním bodem na trase - kanál je zde rozšířen do přístaviště, u kterého stojí (teď už jenom jedna) hala. Přístaviště je napuštěné vodou, tak jsme se prošli kolem. Potom jsme prozkoumali akvadukt, kterým kanál překonával blízkou říčku. Akvaduktu je jen polovina, protože do jeho stěny kdysi nabourala loď a stěnu zbořila. Moc nechápeme jak to kapitán dokázal, ale povedlo se. Dokud kanál fungoval, byla stěna nahrazena provizorní dřevěnou konstrukcí, kamenná stěna již nebyla nikdy obnovena. V zapadajícím slunci jsme u přístaviště povečeřeli a po důkladném odpočinku odjeli opět na benzínku.

řeka Potomac
pobořený akvadukt
plavební komora a domek strážného

13. 3. Hagerstown - Pilot (PA) → Washington D.C. (část 1)

První část neděle jsme strávili v Gettysburgu, v místě významné bitvy americké občanské války. Bitva se odehrála během tří červencových dnů v roce 1763 a byla začátkem konce Konfederace, která zde i přes počáteční převahu prohrála. Absolvovali jsme autoprohlídku po významných místech bojiště. Je to skutečně impozantní prostor plný památníků (celý okruh pro prohlídku je dlouhý 26mil, na místě je přitom přes 1300 památníků, každá rota, pluk či významnější velitel tu mají svůj). Více na fotkách.

prezident Lincoln zde pronesl jeden ze svých slavných projevů - Gettysburg address
bojiště s kanóny
památník vojákům Severní Karolíny
památník s beruškou
Little Round Top - jako bitevní pole to vypadá doteď
památník vojákům Pensylvánie - nejsou to troškaři
jeden z generálů stále kontroluje bojiště
památník indiánského kmene, který ve válce bojoval za Unii
a takhle to vypadá všechno dohromady - pro památníky není pomalu kam šlápnout

ještě jsme doma Washington D.C., část první

0 komentářů:

Okomentovat

 

Oblíbené