17. 3. Washington D.C. → Shenandoah National Park (VA)
Ráno jsme se vymotali z Washingtonu a dojeli jsme k branám
národního parku Shenandoah. Ten zaujímá jeden z hřebenů Apalačského pohoří ve Virginii. Byl vyhlášen ve 30. letech 20. století a na jeho budování se významně podílely
Civilian Conservation Corps. CCC byly za hospodářské krize součástí programu New Deal, mladí muži z chudých rodin pracovali na projektech pro národní a státní parky - v rámci práce budovali infrastrukturu, budovy pro rangery, přístřešky pro turisty, stezky a cesty. Součástí práce bylo také zalesňování vhodnými dřevinami.
 |
| Shenandoah National Park |
Zajímavostí parku je Skyline Drive - silnice, která se vine středem parku těsně pod hřebenem (takže na většině míst vede nad 1000 m n. m., nejvyšší vrchol parku má 1230). Byla postavena před vyhlášením parku, aby přilákala turisty a zvýšila tak veřejnou podporu pro vyhlášení parku. Byly kolem toho různé rozpory - část silnice například vede v trase původní Appalachian Trail, která se musela přesunout kus vedle. Z českého pohledu se tak park jeví trochu absurdně - silnice dělí park na dvě nudle - obvykle začínáte výlet na hřebeni, sestoupíte do údolí a zase lezete nahoru. A samozřejmě parkem nevede žádná veřejná doprava, takže je potřeba se vrátit pěkně k vlastnímu autu.
 |
| z vrcholu Old Rag Mountain |
Už ve Washingtonu jsme zjistili, že jsme nechali doma stan, což je situace nevhodná, když je v plánu stanovat. Naštěstí počasí bylo příznivé a slunečné, tak jsme na výlet vyrazili i tak. V parku je totiž povolené stanovat volně v přírodě. Vyzvedli jsme si tedy povolenku, pobalili věci do batohů a šlo se. Prvním cílem byl vrchol Old Rag Mountain.
 |
| z vrcholu Old Rag Mountain |
Jak už jsem naznačila, výlet začal cestou do údolí po staré hasičské cestě. Na dně údolí jsme si chvíli odpočinuli a vyrazili vzhůru na vrchol (který má nižší nadmořskou výšku než parkoviště, kde stálo auto). Ačkoliv převýšení bylo přes 300 m, tak jsme nahoru vyběhli docela rychle - určitě to trvalo méně než hodinu. Trošku náš tlačil čas - západ slunce se blížil a při sestupu nás měla čekat náročná pasáž ve skalách, kterou je dobře zvládnout za světla.
 |
| zapadající slunce |
Nahoře dost foukalo, takže kochání výhledem bylo krátké. Začali jsme tedy sestupovat a brzy se ukázalo, za skalnatá pasáž je opravdu náročná. Cesta žádná, jen modré značky na skalách a občas nějaká plocha obroušena od častého našlapování. Tak jsme se asi půl hodiny spouštěli po plotnách, skákali přes díry, soukali se štěrbinami a vzpírali se na kameny. Bylo to vtipné, ale byli jsme rádi, že převážná část pohybu je seshora dolů a ne zdola nahoru. Se západem slunce jsme slezli pod skály a dál pokračovali po lesní stezce. Po chvíli jsme se rozhodli, že je čas najít místo na spaní. Zabydleli jsme se u kamene, ke kterému jsme opřeli dva spadlé kmínky a přes ně hodili pláštěnky. Ne, že by nás to ochránilo před velkým deštěm, ale proti větru to fungovalo dobře.
 |
| cesta po skalách - fáze, kdy se dalo fotit |
Vzhledem k přítomnosti medvědů jsme večeři uvařili v povzdálí a všechno jídlo, nádobí a podobně voňavé věci zavěsili na větev stromu, aby na to případní kolemjdoucí baribalové nedosáhli.
18. 3. Shenandoah National Park (VA) → Shenandoah National Park (VA)
Ráno jsme z přístřešku dost dlouho pozorovali laň, jak se vyhřívá na slunci. Samozřejmě jí vyplašilo, když jsme vstali a rychle utekla. Po snídani jsme dokončili sestup do údolí a začali stoupat zpět k parkovišti - tentokrát po stezce krásným údolím s potokem. Po obědě jsme se napojili opět na starou hasičskou cestu a poměrně rychle došli k autu. Celý výlet byl kolem 30 km.
 |
| přes jeden z mnoha potoků |
 |
| lesní cesta |
Na Skyline Drive jsme kousek popojeli k návštěvnickému centru, tam si prohlédli malou expozici o pohnuté historii vzniku parků (kromě již zmíněné stavby silnice bylo největší kontroverzí stěhování lidí, kteří na dnešním území parku tehdy žili; řada z nich neodcházela zcela dobrovolně) a paní rangerka nám naplánovala další tři kratší výlety - jeden výhled a dvoje vodopády.
 |
| jeden z mnoha výhledu ze Skyline Drive |
Vrchol s výhledem byl kousek od silnice, takže jsme neváhali. Skalní hřeben se jmenuje Bearfence a výhled byl pěkně kolem dokola na okolní kopce a údolí s postupně rašícími stromi. Pěkné byly ale hlavně stíny, které na lesnaté kopce házely nízko a rychle plující mraky. Celý okruh byl asi 1,8 km.
 |
| výhled z Bearfence |
 |
| stíny |
 |
| vrcholová fotografie |
V podvečer jsme ještě navštívili South River Falls. Při odchodu z parkoviště se z lesa vynořila skupina zadýchaných vysokoškoláků, kteří nás varovali, že to nestojí za to. Nedali jsme se a přesto se vydali k vodopádu. Cestu jsme si trochu prodloužili, abychom si užili i chůzi po Appalachian Trail. Vodopád by byl moc hezký ráno, kdy na padající vodu svítí slunce. Takhle v podvečer to působilo trochu studeně ale i tak stál za to. K autu jsme vystoupali docela v pohodě. Vysokoškoláci asi neměli vůbec žádnou fyzičku. Dalších dnešních 5,3 km.
 |
| lesní cesta |
 |
| South River Falls |
Večer jsme popojeli ještě dalších 20 mil po Skyline Drive, kde jsme si naplánovali spaní po cestě k Doyles River Falls. Abychom nemuseli řešit vaření v lese s hrozbou mlsných baribalů, uvařili jsme u auta a s sebou jsme si vzali jenom chleba k snídani. Vyráželi jsme tedy až za tmy a asi po kilometru jsme zapadli do lesa, opět zbudovali přístřešek s pomocí klád a pláštěnek (tentokrát se nám povedl lépe) a usnuli.
 |
| přístřešek |
19. 3. Shenandoah National Park (VA) → Charleston - Pilot (WV)
Ráno bylo pod mrakem, ale nebyla zima. Po krátké procházce jsme dorazili k vodopádům, nižším ale více fotogenickým. Stejnou cestou jsme se zase vrátili k parkovišti. Kromě jednoho uštěkaného vystrašeného labradora a jeho páníčka jsme neviděli nic zajímavého. Pán nás varoval, že asi před hodinou mělo yačít sněžit, ale kdo by mu věřil, když bylo tak hezky. U auta jsme se trochu zcivilizovali a vyjeli směrem na jih. Jen co jsme vyrazili, opravdu začalo sněžit. Dokonalé načasování.
 |
| Upper Doyles River Falls |
 |
| Lower Doyles River Falls |
 |
| Doyles River Falls |
 |
| sněží |
Závěr Skyline Drive jsme si užili v menší vánici. Naším cílem bylo Monticello - sídlo prezidenta Jeffersona a jediný soukromě vlastněný dům v USA, který je součástí světového dědictví UNESCO. Tomu také odpovídá vstupné - $25. Chvíli jsme váhali, jestli to stojí za to a nakonec jsme si lístky koupili. Dům stojí na vrcholu kopce a místo je to skutečně okouzlující. Před prohlídkou domu jsme se podívali na zázemí domu, které je docela chytře umístěné v patře pod zahradou. Dům samotný mě moc nezaujal - má nějaké zajímavé prvky (třeba výtah na víno přímo z vinného sklepa), ale celkově nechápu, jak tam mohlo bydlet tolik lidí (v některých chvílích až kolem 30).
 |
| zázemí - nahoře za zábradlím je zahrada |
 |
| tahle zahrada |
Jako na jiných amerických sídlech, se i zde mluvilo stejnou měrou o otrocích a otrokářství, jako o pánu domu. Prezident Jefferson totiž vlastnil mnoho otroků, kteří pro něj pracovali. Je to jedna z mnoha kontroverzí autora textu deklarace, kde na samém začátku tvrdí: "Pokládáme za samozřejmé pravdy, že všichni lidé jsou stvořeni sobě
rovni, že jsou obdařeni svým stvořitelem určitými nezcizitelnými právy,
že mezi tato práva náleží život, svoboda a sledování osobního štěstí." O neudržitelnosti otroctví se zmiňuje ve své korespondenci, ale během svého prezidentování proti němu nic neudělal. Inu rodák z Virginie, která se později v občanské válce přidala na stranu Konfederace.
 |
| Monticello |
Po prohlídce domu jsme ještě absolvovali zajímavou "přednášku" právě o osudech Jeffersonových otroků a systému, kterým na pozemcích pracovali. Pán byl statečný, dokázal mluvit skoro hodinu za vytrvalého deště. Nám deštník samozřejmě ležel v autě.
Zmoklí jako slepice jsme si na závěr prohlédli zeleninovou zahradu, zahradní pavilon a Jeffersonův hrob se slavným epitafem, který si Jefferson sám napsal. Mluví se v něm o lecčems, jenom ne o prezidentské funkci (své úřadování považoval za menší katastrofu).
 |
| zeleninová zahrada |
Zmoklí jak slepice jsme pokračovali v cestě. Původní plán byl dojet k New River Gorge National River - sice jsme tam už byli, ale neviděli jsme park celý. Ale to jsme vzhledem k počasí vzdali - vody bylo kolem až až i bez řeky. Tak jsme to vzdali a dojeli až do Charlestonu (toho v Západní Virginii, ne v Jižní Karolíně), kde jsme přespali opět na benzínce. Cesta trvala neočekávaně dlouho, protože většinu cesty byla mlha, že nebylo vidět na 10 m a jeli jsme rychlostí 25 mph serpentinami přes Apalačské pohoří. Slyšeli jsme asi 6 dílů Sherlocka Holmese a už víme, kde má Volvo mlhovky.
20. 3. Charleston - Pilot (WV) → Columbus (OH)
V neděli jsme jeli domů. Cestou jsme prohlédli Ohio River a průmysl, který se podél ní koncentruje. Poobědvali jsme na jejím břehu, ztratili se na dálnici (pořád nechápu, jak se to mohlo stát) a v pořádku jsme dojeli domů. Doma jsme vyložili auto, dali si velkou pizzu, na kterou jsme se celou cestu těšili a po dlouhém výletě odpočívali.
 |
| most přes Ohio River |
 |
| Jsme doma! |
 |
| industriální zóna kolem Ohio River |
 |
| Ohio River |
0 komentářů:
Okomentovat